اخبار برگزیده
یک آری و 44سال ایستادگی

۱۲ فروردین محقق کننده شعار «استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی» است

هنوز ۲ ماه از پیروزی انقلاب اسلامی نگذشته بود که مردم برای اثبات وفاداری خود به آنچه که برایش جان داده بودند، پای صندوق‌های رای حاضر شدند و اولین نماد از دموکراسی دینی را با انتخاب جمهوری اسلامی در معرض دید جهانیان گذاشتند.
اشتراک گذاری
۱۲ فروردین ۱۴۰۲
75 بازدید
منبع : ایرنا
کد مطلب : 635

44 سال پیش و روزهایی که در بحبوحه اتفاقات بعد از انقلاب اسلامی، بسیاری فکر می کردند که این حکومت نوپا به زودی از پا در می‌آید، مردم ایران با حضوری پرشور در انتخاباتی تاریخی، جمهوری اسلامی را به عنوان نظام حکومتی خود برگزیدند.

انبوه جمعیت ملت ایران تنها ۵۰ روز بعد از پیروزی انقلاب و در روز دهم فروردین ۱۳۵۸ در یک همه پرسی شرکت کردند؛ رفراندومی بی‌نظیر که در تاریخ برای همیشه ثبت شد.

نتیجه رای گیری روز ۱۲ فروردین اعلام شد و از آن پس، این روز به نام جمهوری اسلامی شناخته شد و حکومتی شکل گرفت که شعار اصلی آن استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی بود.

در این روز ساختار جدید سیاسی، اجتماعی ایران بر مبنای نظر اکثریت قریب به اتفاق مردم یعنی ۹۸.۲ درصد آرای ملت مسلمان ایران تثبیت شد و ثمره مبارزات ضد استبدادی و طاغوتی و شعار استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی ملت ایران به بار نشست و نظام جمهوری اسلامی استقرار یافت.

پس از آنکه قرن‌ها تئوری جدایی دین از سیاست و نظام‌های حکومتی لاییک بر دنیا سیطره داشت و قوانین شرعی و الهی امری خصوصی در زندگی مردم تعبیر می شد، در ۱۲ فرودین ۴۴ سال قبل، نظامی پا به عرصه ظهور گذاشت که این نظریه‌ها را در قرن بیستم باطل کرد و حکومت اسلامی را براساس موازین و آموزه‌های دینی به منصه ظهور و عمل رساند.

در ۱۲ فروردین مردم ایران نشان دادند جمهوری اسلامی شکل نوینی از نظام‌های حکومتی است که تلاش می کند با الهام از قوانین و تعالیم نجات بخش اسلام ناب محمدی، الگوی زندگی جدیدی در عرصه اجتماعی و سیاسی بشر امروزی ارائه دهد تا بر اساس آن نیازهای مادی و معنوی انسان توامان تامین شود.

از نظام جمهوری به «حکومت مردم بر مردم» تعبیر می شود و «جمهوریت» در نظام حکومتی نشان دهنده نقش مردم در تشکیل و استمرار آن است؛ به طوریکه مردم با حضور در صحنه‌های مختلف علاوه بر مشارکت در تعیین سرنوشت خویش، خواسته‌های خود را از حکومت مطالبه می‌کنند.

در زمان تعیین نظام سیاسی کشور پس از سرنگونی رژیم شاهنشاهی، “جمهوری دمکراتیک”، “جمهوری” و “حکومت اسلامی”، از جمله نظام‌های سیاسی بود که مطرح شد ولی امام راحل از همان ابتدا تاکید فراوانی بر استقرار نظام حکومتی جمهوری اسلامی داشتند و بر جمهوری اسلامی، نه یک کلمه کمتر و نه یک کلمه بیشتر، تاکید کردند.

این تاکید نیز بر اساس خواست مردم در دوران مبارزات ضد ستمشاهی بود که در شعار آنان موج می زد و ملت در همه تظاهرات‌ها یکپارچه استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی را فریاد می‌کشیدند.

بر این اساس اصل جمهوریت و اسلامیت، اصلی جدا ناپذیر در نظام حکومتی ایران است که برای تثبیت، استمرار و تداوم آن شهیدان زیادی تقدیم شده است.

تقدیر امام (ره) از ملت

اما پس از افتخارآفرینی ملت، امام خمینی (ره) در پیام خود به مناسبت ۱۲ فروردین از حضور مردم در این همه پرسی تقدیر کرد و چنین فرمودند: “من به دنیا اعلام می کنم که در تاریخ ایران چنین رفراندومی سابقه ندارد که سراسر مملکت با شوق و شعف و عشق و علاقه به صندوق ها هجوم آورده و رای مثبت خود را در آن ریخته و رژیم طاغوتی را برای همیشه در زباله دان تاریخ دفن کند. من از این هم بستگی بی مانند که جز مشتی ماجراجو و بی خبر از خدا، همه و همه به ندای آسمانی «و اعتصموا بحبل الله جمیعا» لبیک گفتند و با تقریبا اتفاق آرا، به جمهوری اسلامی رأی مثبت دادند و رشد سیاسی خود را به شرق و غرب ثابت کردند، تقدیر می کنم.”

رای به اسلام

رهبر معظم انقلاب هم حضور گسترده مردم در یوم اللّه ۱۲ فروردین و رای قاطع آنان را رای اسلام و اندیشه های اسلامی برشمرده و می فرمایند: “مردم اسلام را می خواهند. این از روز اول گفته شد و در طول سال های متمادی نیز تجربه گردید. امروز هم واضح ترین حقیقت در نظام ما این است که آحاد و توده مردم از نظام حاکم بر کشور می خواهند که مسلمان باشد و اسلام را در جامعه تحقق ببخشد. این حکومت و این نظام، با این نام در دنیا اعلام شد و تشکیل گردید. مردم هم رای دادند و نام جمهوری اسلامی را حاکی از اسلام دانستند لذا آرایشان را به نام جمهوری اسلامی در صندوق ریختند.”

عید مذهبی و ملی

پس از برگزاری رفراندوم جمهوری اسلامی ایران، امام خمینی(ره) ضمن اعلام جمهوری اسلامی در فرازی از بیانات خود فرمودند: “صبحگاه ۱۲ فروردین که روز نخستین حکومت اللّه است از بزرگترین اعیاد مذهبی و ملّی ماست. ملّت ما باید این روز را عید بگیرند و زنده نگاه دارند روزی که کنگره های قصر ۲۵۰۰ سال حکومت طاغوتی فرو ریخت و سلطه شیطانی برای همیشه رخت بربست و حکومت مستضعفین که حکومت خداست به جای آن نشست.”

جمهوری اسلامی نه یک بیش نه کم

در طول تاریخ، ایرانیان، همواره خواستار عدالت، اخلاق و حق و حقیقت بوده‌اند؛ اسلام نیز سرشار از احکام استوار بر حق، عدل و تأکید بر صلاحیت زمام‌داران است.

حفظ استقلال و آزادی در سایه جمهوری اسلامی هزینه‌هایی در برداشته و دشمنان این مرز و بوم با طراحی توطئه‌های مختلف از جمله جنگ تحمیلی، ترور شخیصت‌های سیاسی، تحریم اقتصادی و در نهایت ایجاد موانع و دشمنی در دستیابی به فناوری صلح آمیز هسته‌ای سعی در خدشه دار کردن استقلال ملت هوشیار ایران دارد.

همین پاییز سال گذشته، نمونه‌ای از توطئه‌های پیچیده و جنگ شناختی دشمن با هدف ایجاد اغتشاش، ناامنی، تحریف واقعیت‌ها و شبهه‌افکنی در دستاوردهای نظام و ارزش‌های انقلاب، در کشور و به ویژه استان کردستان به راه انداخته شد که البته با بصیرت مردم و تلاش مجاهدانه نیروهای امنیتی و انتظامی، خنثی شد.

اکنون ملت دست دشمن را خوانده است و هر سال هوشیارتر از قبل بر حفظ و استمرار “استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی” تاکید دارد تا دشمنان بدانند چه آنهایی که در پای صندوق رای به جمهوری اسلامی بودند و چه آنهایی که نسلهای چهارم و پنجم انقلاب هستند، هنوز پای همان “آری” سال ۱۳۵۸ خود ایستاده‌اند و عیدشان در بهار، هم اولین روز نوروز است و هم دوازدهمین روز آن.

منبع: ایرنا 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *