اخبار برگزیده
گنجینه موزه رضوی

نگهداری از نسخه نفیس خطی 900 ساله نهج البلاغه

گنجینه نهج البلاغه و صحیفه سجادیه یکی از گنجینه‌های موزه آستان قدس رضوی است که 33 نسخه نفیس نهج البلاغه متعلق به سده های 6 تا 13 هجری را در آن گردآوری شده است.
اشتراک گذاری
۲۲ فروردین ۱۴۰۲
93 بازدید
کد مطلب : 645

از قدیمی‌ترین تا کامل‌ترین نسخه‌ها

کهن‌ترین نسخه نهج البلاغه در این مجموعه کتابت شده به سال544 هجری قمری(900 سال قبل) توسط محمد بن محمد بن احمدالنقیب است که در سال 1061 توسط نواب فاضلخان وقف آستان مقدس رضوی شد.
نسخه کتابت شده توسط حسن بن محمد بن عبداللّه بن علی جعفری به سال 631 هجری یکی از نفایس این گنجینه مجموعه‌اي از خطبه‌ها، نامه‌ها و سخنان امير مؤمنان علی(ع) است که بنا بر نظر علما صدور همه عبارات آن از حضرت علی(ع) قابل تامّل بوده و گردآورنده آن در برگزيدن سخنان روايت شده از حضرت علي(ع) بررسي لازم را انجام داده و سعي داشته کلمات فصيح و در عین حال مختصر را انتخاب کند.

نگهداری از نسخه نفیس خطی 900 ساله نهج البلاغه در گنجینه موزه رضوی

اين کتاب داراي ۲۳۶ خطبه و ۷۹ نامه و وصيت و۴۸۰ کلمه حکمت آميز کوتاه است که تالیف آن در سال400قمری به پایان رسیده و دانشمندان زیادی بر آن شرح و حاشیه نگاشته‌اند.
نسخه کتابت شده توسط علی محمد لواسانی متخلص به صفا به خط نسخ عالی در1280 قمری نمونه‌ای دیگر از این نفایس است که توسط میرزا رضاخان نائینی در 15 مرداد 1311 وقف شده است.
نسخه‌های کتابت شده توسط کاتبانی چون محمد کاظم موسوی درعیانی 1102 قمری به خط نسخ مشکول وقف شده توسط ملا هدایت الله سرایانی و تسلیمی به کتابخانه توسط برادرش عبدالواسع تونی در قرن 12 قمری، نسر بن محمد بن نشر مقری زبیدی شافعی شوال 816 قمری نسخ خوش مشکول 17سطری وقف شده توسط میرزا رضاخان نائينى از دیگر نفایس این مجموعه به شمار می‌رود.
همچنین در این مجموعه نسخه‌های کتابت شده توسط کاتبانی چون محمد بن حسین معروف به برهان نظامی در674 قمری به خط نسخ کهن مشکول و ملا جباب بن احمد بن مهدی در قرن 9 هجری به زبان عربی وجود دارد که توسط مقام معظم رهبری وقف این آستان شده است.

منبع :آستان نیوز 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *