اخبار برگزیده

جزئیات لایحه 2 فوریتی مالیات بر معاملات مکرر مسکن/ ترمز سوداگران کشیده می‌شود

لایحه 2 فوریتی مالیات بر معاملات مکرر مسکن در هیئت دولت تصویب شد و منتظر ارسال به مجلس شورای اسلامی جهت تصویب است.
اشتراک گذاری
۰۳ اردیبهشت ۱۴۰۲
101 بازدید
کد مطلب : 660

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، دولت در راستای ساماندهی بازار معاملات مسکن یک تصمیم جدید اتخاذ کرده است.

بر اساس اخبار رسیده به خبرنگار فارس روز سه‌شنبه 29 فروردین‌ماه سال 1401، جلسه‌ای با حضور معاون اول رئیس‌جمهور و برخی وزرا از جمله وزیر راه و شهرسازی و وزیر اقتصاد پیرامون ساماندهی بازار مسکن شکل می‌گیرد.

در این جلسه، جهت جلوگیری و کنترل سوداگری در بخش مسکن مقرر شد با قید فوریت در خصوص طرح مالیات بر معاملات مکرر مسکن تصمیم گیری و پس از تصویب در هیات دولت، لایحه ای دوفوریتی به مجلس شورای اسلامی ارائه شود.

در این راستا وزارت راه و شهرسازی مکلف به تهیه پیش‌نویس اولیه لایحه دو فوریتی معاملات مکرر مسکن می‌شود.

*جزئیات پیش‌نویس اولیه مالیات بر معاملات مکرر

بر اساس گزارش رسیده به فارس، این پیش‌نویس در 2 ماده در وزارت راه و شهرسازی تهیه و در هیئت دولت به تصویب وزیران می‌رسد و هم اکنون در انتظار ارسال به مجلس شورای اسلامی برای تصمیم‌گیری در این حوزه است.

بر اساس ماده 1 پیش‌نویس اولیه مالیات بر انجام معاملات مکرر واحدهای مسکونی و اراضی با کاربری مسکونی، تمامی اشخاص حقیقی و حقوقی که اقدام به تملک واحد مسکونی یا زمین با کاربری مسکونی از هر طریق پس از ابلاغ این قانون می کنند در صورتی که نسبت به انتقال مالکیت از هر طریق به شخص حقیقی یا حقوقی دیگر در کمتر از سه سال پس از تاریخ تملک اقدام کنند، مشمول مالیات بر معاملات مکرر می‌شوند.

نرخ این مالیات با گذشت زمان از معامله کاهش پیدا می‌کند.

*مالیات بر معاملات مکرر مسکن چگونه عمل می‌کند

به گزارش فارس، برای مثال اگر شخصی یک واحد مسکونی به قیمت 10 میلیارد تومان خریداری کند و آن را تا یک سال به قیمت 20 میلیارد تومان بفروشد، در صورتیکه نرخ مالیات در سال اول 60 درصد باشد باید 6 میلیارد تومان به ازای مابه‌تفاوت عایدی به عنوان مالیات بپردازد.

حال اگر این شخص همان ملک را سه سال بعد به همان قیمت 20 میلیارد تومان بفروشد، نرخ مالیات کاهش یافته و بر فرض نرخ 20 درصد باید 2 میلیارد تومان مالیات بپردازد.

کارشناسان اعتقاد دارند، در صورتی که این نوع مالیات در ایران اجرایی شود، سفته‌بازی با اعمال تصمیم حاکمیت کاهش یافته و از سوداگری جلوگیری می‌شود.

منبع :خبرگزاری فارس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *