اخبار برگزیده
نقش مهم هیأت امنا مساجد در توسعه و نگاهداشت فرهنگ اسلامی

نظارت ضعیف اوقاف و امور خیریه بر انتخابات هیأت امنا مساجد و تکایا

با نزدیک شدن به ایام عزاداری سرور و سالار شهیدان مساجد و تکایا و بقاع متبرکه خود را برای برگزاری مراسم عزاداری سالار و سرور شهیدان آماده می نمایند . 
اشتراک گذاری
۰۵ تیر ۱۴۰۲
1059 بازدید
نویسنده : علیرضا مقیمی
کد مطلب : 687

با نزدیک شدن به ایام عزاداری سرور و سالار شهیدان مساجد و تکایا و بقاع متبرکه خود را برای برگزاری مراسم عزاداری سالار و سرور شهیدان آماده می نمایند .

با توجه به مدت مسئولیت هیأت امنا بقاع متبرکه و مساجد و تکایا  ، اماکنی هستند که مدت مسئولیت هیأت امنا آنها به اتمام رسیده و اقدام به برگزاری انتخابات می نمایند .

چند سالی است که فرمانده پایگاه محله بدون انتخاب ، عضو ثابت هیأت امنا می باشند و در برخی از محلات مسئولیت برگزاری انتخابات با فرمانده پایگاه محله است .

به گزارش پایگاه خبری تحول 57از محله کوی اصحاب رسول الله  شهرستان ساری ، انتخابات هیأت امناء حسینیه حضرت علی اکبر (ع) در خرداد  1402و   در شرایطی برگزار شد که اولاً :  کاندیدا ها  شرایط قانونی   کاندید شدن را نداشتند ، ثانیاً : تعداد زیادی از رای دهندگان شرایط سن قانونی رأی دادن را نداشتند  .

اداره اوقاف و امور خیریه  و سازمان بسیج ،  بایست نظارت بیشتری بر این انتخابات داشته باشند .

امروز نقش تکایا و حسینیه ها در توسعه فرهنگ اسلامی بسیار برجسته است ، با نگاه به این مسئله که هیچ حق و حقوقی برای هیأت امنا   وجود ندارد و نبایست  در انتخابات سخت گیری شود ، عرصه برای افراد سود جود و سوء  استفاده آماده می شود . همچنین بر اساس اصل حاکمیت قانون ، قانون بایست رعایت شود .

بر اساس اطلاعات واصله ، اهالی منطقه نسبت به برگزاری انتخاب و نحوه دعوت از اهالی معترض بودند  .

بر اساس ماده 3آيين‌نامه نحوه انتخاب و بركناري، شرايط و حدود و اختيارات و وظايف امين يا هيأت امنا اماكن مذهبي و موقوفات مصوب 1365,02,10با اصلاحات و الحاقات بعدي ،

تصميمات امناي موقوفات و اماكن مذهبي كه با اكثريت آرا اتخاذ شده باشد پس از تأييد اداره مربوط قابل اجرا است.

پایگاه خبری تحول 57پیگیر این موضوع خواهد بود که آیا این انتخابات  خلاف قانون و خلاف شأن حسینیه   و خانه امام حسین (ع)  ، توسط اداره اوقاف و امور خیریه تائید می گردد  یا خیر ؟ .

شرایط کاندیداها :

چگونگی تشکیل هیئت امنای مسجد

هیئت امناء مسجد مجموعه‌ای است از افراد واجد شرایط ذیل از بین برادران و خواهران نمازگزار هر مسجد و از اهالی منطقه انتخاب خواهند شد و مطابق شرح وظایف به مدت دو سال انجام وظیفه می‌نمایند و در صورت انتخاب مجدد بلامانع است.

1. حداقل سن 20 سال

2. توانایی خواندن و نوشتن

3. دارا بودن حسن شهرت، حسن خلق، سلامتی جسمی و روحی و التزام و اعتقاد به نظام جمهوری اسلامی و ولایت فقیه.

4. داشتن وقت کافی برای رسیدگی به امور مسجد

5. تعداد نفرات هیئت امناء در مساجد حداقل 5 نفر و حداکثر 7 نفر، لازم به ذکر است که در مجموعه هیئت امناء از وجود خواهران نمازگزار به عنوان امضاء استفاده شود.

6. جلسات هیئت امناء با شرکت حداکثر نفرات رسمیت دارد.

2 پاسخ به “نظارت ضعیف اوقاف و امور خیریه بر انتخابات هیأت امنا مساجد و تکایا”

  1. مرشد گفت:

    حاجی به احترام پدرت چیزی که مینویسی از صحتش خبردار باش که مدیونی گردنت نمونه.
    یا علی

  2. ساکن کوی اصحاب گفت:

    در پیشگاه خدا باید مسئول بود و جانب حق را رعایت نمود و صرفا بنا به گفته یک نفر نباید با آبروی مومن بازی کنید *شما نوشتید کاندیداها شرایط لازم را نداشتند ! آیا همه کاندیداها؟
    *آیا خودتان در جلسه حضور داشتید یا بنابرگفته یکی از هیئت امنا سابق که رای نیاورد ،این متن را کار کردید؟
    * فرض براینکه که همه کسانی که کاندید شدند قصد نوکری آقا اباعبدالله الحسین ( ع ) را دارند ،سزاوار نیست در اول کار قصد تخریب داشته باشیم بلکه باید حمایت کرد.
    * شما که فرزند شهید و فرد تحصیل کرده ای هستی باید بیشتر جانب انصاف را رعایت کنی؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *